Från kobent till rasbent
Första provturen efter lättning och ett tre månader långt verkstadsbesöket visade en orm med ett helt annat bett än tidigare. Nu var det dags för nästa steg.
Black Adders hjulupphängningar stog både snett och kobent och vägbeteendet var minst sagt ormlikt: Ivrigt slingrande och sökande och samtidigt beredd att bita till med friska bakvagnssläpp närhelst tillfälle bjöds. Dessutom var markfrigången i stil med en terrängbil. Dags att åtgärda!
Vi for direkt till NB Gummi på Birger Jarlsgatan i Stockholm som har god erfarenhet och lämplig apparatur för att hjulinställa Porsche. Daniel Rosenblom tog emot och började efter nedskruving av chassit att ställa in vinklarna som visade sig vara helt utanför skalan!
Diskuterade lite grann hur hjulen skulle stå, men följde sedan chassidoktor Jarlmarks ordination för en bra kompromiss mellan gata och bana: 2,5 grader camber fram, 2 grader camber bak samt 1 mm toe-in fram och 3 mm toe-in bak. Intressant att se hur arbetet sker med montering av laserspeglar på fälgarna och hur man sedan i realtid kan se hur vinklarna förändras när man justerar chassit.
Efter inställningen kan man äntligen känna hur det nya chassit ter sig under körning: Ormen har blivit tajtare, mer styrvillig och fast utan att vara man för den delen behöver ha njurbälte. Ska bli spännande att se hur den uppför sig på slalombanan.