Nya bud i gammal skrud
Uppgraderingen av 968:an har nu nått en nivå där bilen är beredd att möta verkligheten - både på väg och bana.  
en ny solig säsong ...
... inleds med att porschen gör sitt första framträdande på bana.
För ett par nummer sedan (Automobil 4.06) bad vi er läsare komma med förslag på vad vi ska göra med Porschen under denna säsong. Gensvaret var massivt och här är ett axplock:
Kör på Nürburgring! Besök samtliga svenska tävlingsbanor - under en och samma helg. Ställ upp och tävla med bilen i MGCC klubbmästerskap. Låt Sveriges förarelit tävla om att sätta snabbaste varvtid med bilen.
Vad säger man? Tack för alla fyndiga idéer!
Lars Falk (se separat ruta) tröttnade på skramlet i bilen och skruvade fast både det inre dörrhandtaget och allehanda småprylar i inredningen. Nu fattas det bara att skruva åt skruvarna längst inne i ventilationsutblåsen och på andra mer svåråtkomliga platser. Frågan är om det någonsin blir gjort.
I samband med bilsalongen fick bilen ett välbehövligt byte av vätskor. Bilen, som hängde på väggen i vår monter, torrlades helt och efter att salongen var slut fyllde vi på nya oljor och ny bromsvätska.
Vi ska också åtgärda den sneda bakluckan. Glasluckan sitter inte helt plant och är svår att stänga. Den orsakar också en del tjuvlarm eftersom luckan emellanåt poppar upp. Gärna nattetid.
På Stockholm Motorsport Games
(se nr 3.06) fick vi order att göra burn-outs inför Globens publik. Trevligt och publikfriande, men döden för bakdäcken. Det räcker att överhetta R-däcken rejält en enda gång för att vulkaniseringen av gummit ska komma igång på allvar.
Det innebar att bakdäcken hade hårdnat en del till BMW:s banträff på Mantorp (se klubbsidorna i detta nummer) och bilen är numera något överstyrd. Ännu ligger det inom rimlighetens gränser, men när gummit väl börjat vulkanisera går det inte att stoppa. En ny omgång däck är den enda lösningen på problemet.
På Mantorp fick jag också för första gången tillfälle att testa bilen på bana i sin lättade prakt. Förväntningarna var höga och resultatet än bättre. Det gick att hålla jämnt skägg med de 100 hk starkare M3:orna runt Mantorp, trots att även de rullade på R-däck.
Mest glädjande är
att bilen fortfarande är så väluppfostrad. Med reservation för att bakdäcken släppte tidigare än brukligt, var bilen snäll som ett lamm. På rakan fick jag hålla undan för de motorstarkare bilarna, men så fort vägen svängde var jag tillbaka i leken igen.
Det var riktigt kul att inleda en ny motorsäsong på detta sätt. Vi syns på en klubbträff nära dig i sommar. *