Utsåld stjärna
Budgivningen på Projektbilens gamla delar var trögstartad, men sedan satte det fart. Under tiden visade sig bilen på styva linan i Globen.
... och historien om hur man
kränger begagnade porsche-
prylar på nätet.
I april förra året
importerade vi en smurfblå Porsche 968 Club Sport 1995 från England till Sverige. Bilen var i till synes ganska gott skick men behövde översyn av en del komponenter. Vi bestämde oss för att preparera bilen för bankörning när vi ändå höll på att fräscha till den.
Porschen fick ny fjädring, nya stötdämpare, R-däck (ett mellanting mellan sportiga standarddäck och slicks), lätta skalstolar, fyrpunktsbälten och racingratt. Medan bilen blev allt snabbare blev förlagets revisor allt buttrare. Vår budget hade sprängts med besked. För att få bättre balans i resultatkolumnen auktionerade vi ut de gamla delar vi plockat ur bilen på auktionssajten Tradera.
Gensvaret var ljummet, för att inte säga iskallt, trots våra låga utropspriser. Inte ett enda bud första veckan. Var ingen intresserad av Porscheprylar? Eftersom Porsche själva försöker skrämma bort kunderna med sina reservdelspriser borde vår auktion komma som manna från himlen.
Till slut anlände ett
försiktigt bud på framstolarna, 2 000 kronor. Första, andra… Då gick proppen ur. Insynsskydd, golvmattor och bakrutetorkare gick åt i ett nafs och stolarna rasade upp i 3 300 kronor. När auktionerna stängde var det bara de bakre ryggstöden och läderratten som inte var sålda.
Snart kom mejlen från köparna. »Hej, det var jag som lade det vinnande budet på…« Samtliga köpare bodde långt från Stockholm - Ã-stersund, Visby, Malmö, Norrköping - så hur skickar man två Porschestolar med posten? Det fanns inga tillräckligt stora kuvert och jag drog mig för att släpa de tunga stolarna till ett postkontor.
En förfrågan skickades ut och samtliga köpare svarade ungefär så här: »Ja, jag bor långt från Stockholm, men min kompis/bror/syster/schnauzer bor/är där på besök och kan hämta grejorna på er redaktion.« Vilken tur!
Mitt enda ärende till posten blev i stället att hämta ut en beställd skalmodell av en smurfblå 968 CS, det kändes som ett måste att ha en sådan. Frågan är hur pilligt det blir att dekalera bilen på samma sätt som originalet.
Samtidigt fick jag ett samtal från arrangörerna av Stockholm Motorsport Games (www.motorsportgames.se). De ville att Smurfen skulle vara med i showen i Globen tillsammans med racingstjärnor som Rickard Rydell, Janne »Flash« Nilsson, Richard Göransson och många fler.
Om jag ville sladda
med bilen inför publik runt arenan i pauserna mellan loppen? Helst inte. Jag hade nog med rampfeber å bilens vägnar. Larmet är nyckfullt och tjyvtjuter emellanåt. Sånt som inte får hända inför ett fullsatt Globen. Vi enades om att någon annan förare skulle sladda runt med bilen.
Dags alltså att
försöka väcka Porschen ur sin vintersömn längst inne i redaktionsgaraget. Den som parkerade bilen i höstas (inga namn…) glömde att tanka den och att koppla loss batterikabeln. Batteriet var tvärdött och höger framdäck i stort sett lufttomt.
Med hjälp av laddare, pump och reservdunkar löstes dessa problem men bilen var täckt av ett tjockt lager gulgrått parkeringsgaragedamm, utvändigt och invändigt. Stockholms Bilvård fick ta hand om saken. Under vintermånaderna ingår nämligen gratis biltransport på lastbil i deras pris. Med lite kreativitet borde även transporten till Globen kunna lösas.
»Hämta Smurfen i redaktionsgaraget på Sveavägen, göra i ordning den och leverera den till Globen? Inga problem«. Hyvens killar. Transport- och tvättfrågan löst.
Vi tog med två
bilar till Globen. Dels projektbilen, dels en lånad Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet med Automobildekaler. Medan projektbilen glänste nere på Globens arena stod jag och 911:an i stora entrén och delade ut tidningar. Den (bilen, inte jag) drog mycket folk. »Drygt en miljon kronor« var svaret på den vanligaste frågan.
Gratistidningarna gick åt som smör i solsken, men det gick inte lika lysande för projektbilen. »Jag testade på genrepet i går och den är oerhört svårkörd. Den var nästan omöjlig att sladda med på den här smala banan. Jag vägrar att släppa bilen till någon som jag inte är säker på klarar av den«, sa Fredric Skoghag, projektansvarig på Stockholm Motorsport Games.
Svårkörd?
Inte speciellt, men med tanke på den trånga gokartbanan i Globen respekterade jag hans argument.
Till slut fick Porschen i alla fall klartecken att köra i sista föreställningen. Man rensade hela banan och bilen kunde göra burnouts inför en jublande publik.
Själv stod jag på läktaren och kände samma stolthet som en hockeyförälder när barnen gör mål.
Automobils projektbil inför Globens publik.
Det var stort. *