Direktstyrd med <br />bra balans
Audi har valt att göra RS4
mer direktstyrd än grundmodellen A4 (se tabeller i slutet av tidningen). Genom den ändrade styrutväxlingen blir RS4 direktstyrd och man får en känsla av kvickhet, men också en viss orolighet i högre farter när minsta rattvinkel ger rejäla kursändringar. Understyrningsgraden har man lagt på samma nivå som M3, kurvorna lutar alltså lika mycket upp till 0,5 g. Maximala sidoaccelerationen är relativt hög och gränsen nås med en lätt slutgiltig understyrning. Resultatet är en styrning och ett grepp som lovar en hel del inför slalomövningen.
Porsche 911 är inte
speciellt direktstyrd i jämförelse med Audin, men den bjuder på konsekvent beteende med en relativt låg understyrningsgrad. Framför allt har den en mycket hög gräns för sidoaccelerationen vilket ger hög kurvhastighet.
M3s kurvtagningsdiagram
är nästan en blåkopia på RS4, enda skillnaden är att BMW behöver tio grader extra vridning på ratten i hela registret samt att gränsen nås vid lite lägre sidoacceleration.