Bild
Nästa artikelIntervju med Peter Hajas
Publicerad 7 februari 2009
Black Adders hoveleverantör
Peter Hajas och hans företag ferdinand.se har blivit något av en hovleverantör till Projekt Black Adder.
Peter, vad är ferdinand.se?
Mitt företag där vi via nät och telefon säljer reservdelar till Porschar av alla åldrar och modeller. Dessutom hjälper vi till med renoveringar, både i vår egen verkstad och genom vårt nätverk av specialister inom motor, plåt/lack och inredningar.
Varför startade du bolaget?
Jag har skruvat i gamla Porschar sedan jag var 19, och upplevde inte att det fanns någon bra leverantör som kunde ordna allt man behöver till sin Porsche, både vad gäller originaldelar- och eftermarknadstillbehör. Eftersom jag renoverat så många bilar själv tror jag dessutom att jag kan vara en bra samtalspartner som kan ge kunden vägledning om vilka åtgärder som behöver göras.
Roligaste bilen du haft?
Jag har haft så många, men det får nog bli nog min röda 911 2.2 S -71 - oerhört rapp gasrespons och varvglädje hela vägen upp till 7500! Dessutom kändes hela bilen oerhört lätt och följsam på vägen. En annan pärla var den första bil jag renoverade, en gammal Triumph Spitfire. Det kändes som om det gick i 200 redan i 70. Den bästa brukdugliga sportbilen jag haft var nog ändå en fullutrustad Porsche 968 med bara 5000 mil på mätaren: Både billig och körglad, fungerade dessutom utmärkt i vardagen.
Drömbilen?
Eftersom jag är svag för design får det bli Aston Martin DB9 eller Ferrari 246 Dino. Är också mycket nyfiken på den kommande Panameran.
Är det körningen, renoveringen eller affärerna som driver dig i ditt bilintresse?
Utan tvekan renoveringen. Att få se ett gammalt vrak växa fram till en bil att vara stolt över gör mig lika glad varje gång.
Hur ser den typiske kunden ut?
En entusiast som mekar en del själv, kör mycket på banmöten, etc. Många köper delar och beställer hela renoveringjobb för en luftkyld, äldre 911, men även slitdelar och sportavgassystem till 996:or och i något fall 997:or, går åt. Men vi skulle vilja ha fler kunder som äger frontmotorbilarna 924, 944 och 928. Vi har ett kanonutbud med delar för dessa modeller också.
Handen på hjärtat, vad tycker du om projekt Black Adder?
Det kommer att bli en väldigt rolig bil till rimliga pengar. Dessutom helt rätt att lägga mer fokus på körglädje mer än att få till den sista finishen. (Fler kommentarer och video på när Peter får provköra Adder på www.automobil.se)
Vad borde vi göra som nästa steg?
Motorn går förvånande bra för att ha 30.000 mil på mätaren, men en motorrenovering där man samtidigt utför en del mindre trimåtgärder kommer sannolikt att ta den här bilen ett steg till. Jag rekommenderar att byta luftmassemätare, nytt spjällhus, insugsrör och dessutom att programmera om styrboxen, det finns bra och prisvärda trimsatser för detta. Det kommer att ge mer effekt och vrid över hela registret, utan att helt spränga projektbudgeten.
Mitt företag där vi via nät och telefon säljer reservdelar till Porschar av alla åldrar och modeller. Dessutom hjälper vi till med renoveringar, både i vår egen verkstad och genom vårt nätverk av specialister inom motor, plåt/lack och inredningar.
Varför startade du bolaget?
Jag har skruvat i gamla Porschar sedan jag var 19, och upplevde inte att det fanns någon bra leverantör som kunde ordna allt man behöver till sin Porsche, både vad gäller originaldelar- och eftermarknadstillbehör. Eftersom jag renoverat så många bilar själv tror jag dessutom att jag kan vara en bra samtalspartner som kan ge kunden vägledning om vilka åtgärder som behöver göras.
Roligaste bilen du haft?
Jag har haft så många, men det får nog bli nog min röda 911 2.2 S -71 - oerhört rapp gasrespons och varvglädje hela vägen upp till 7500! Dessutom kändes hela bilen oerhört lätt och följsam på vägen. En annan pärla var den första bil jag renoverade, en gammal Triumph Spitfire. Det kändes som om det gick i 200 redan i 70. Den bästa brukdugliga sportbilen jag haft var nog ändå en fullutrustad Porsche 968 med bara 5000 mil på mätaren: Både billig och körglad, fungerade dessutom utmärkt i vardagen.
Drömbilen?
Eftersom jag är svag för design får det bli Aston Martin DB9 eller Ferrari 246 Dino. Är också mycket nyfiken på den kommande Panameran.
Är det körningen, renoveringen eller affärerna som driver dig i ditt bilintresse?
Utan tvekan renoveringen. Att få se ett gammalt vrak växa fram till en bil att vara stolt över gör mig lika glad varje gång.
Hur ser den typiske kunden ut?
En entusiast som mekar en del själv, kör mycket på banmöten, etc. Många köper delar och beställer hela renoveringjobb för en luftkyld, äldre 911, men även slitdelar och sportavgassystem till 996:or och i något fall 997:or, går åt. Men vi skulle vilja ha fler kunder som äger frontmotorbilarna 924, 944 och 928. Vi har ett kanonutbud med delar för dessa modeller också.
Handen på hjärtat, vad tycker du om projekt Black Adder?
Det kommer att bli en väldigt rolig bil till rimliga pengar. Dessutom helt rätt att lägga mer fokus på körglädje mer än att få till den sista finishen. (Fler kommentarer och video på när Peter får provköra Adder på www.automobil.se)
Vad borde vi göra som nästa steg?
Motorn går förvånande bra för att ha 30.000 mil på mätaren, men en motorrenovering där man samtidigt utför en del mindre trimåtgärder kommer sannolikt att ta den här bilen ett steg till. Jag rekommenderar att byta luftmassemätare, nytt spjällhus, insugsrör och dessutom att programmera om styrboxen, det finns bra och prisvärda trimsatser för detta. Det kommer att ge mer effekt och vrid över hela registret, utan att helt spränga projektbudgeten.
Ferdinand.se
Snickaregatan 2
566 33 Habo
www.ferdinand.se
036-46810