Bild
Nästa artikel

Audi R8 V10: Knockout i vantar

Provkörd

Snabb som Porsche Turbo, lättkörd som Audi A3 - nya Audi R8 V10 är superbilen som fungerar lika bra i bilkön i svensk vinter som på toppvarv längs den läckra Ascaribanan i södra Spanien.

Somliga tyckte att Audi R8 V8 var en smula tam vid debuten för två år sedan. Så är det ju med effekt; mycket vill alltid ha mer.



Nya Audi R8 V10 levererar 525 hk, alltså 105 fler än i V8-versionen. Det är i klass med Porsche GT2 och räcker för 0,7 sekunder snabbare acceleration 0-100 km/h än R8 V8 - 3,9 sekunder mot 4,6.
0-200 km/h tar bara 12 sekunder, så flåset ur den villigt varvande V10:an håller i sig långt, långt upp i fart. Som mest går det att krama ur 316 km/h.



Det går alltså undan i Audi R8 V10, minst lika bra som i konkurrenterna från England, Italien och Tyskland. Men när det gäller lättkördhet har R8 övertaget, maken till smidig superbil finns inte. Fyrhjulsdriften ger suveränt kurvgrepp, känslan av kontroll är påtaglig i alla lägen.



Automobil körde R8 V10 på utmanande, slingrande vägar utanför Malaga och gjorde depåstopp vid den fantastiska, privatägda Ascaribanan uppe i bergen.
Vill du beställa en R8 V10 går det bra redan nu, grundpriset är 1 405 000 kronor och för ytterligare 73 300 kronor får du den sekventiella växellådan R tronic.



Hela provkörningen, alla nyheter och tekniska detaljer kan du läsa om i Automobil 3.09, ute den 10 mars. Dessutom en provtur på bana tillsammans med Audi R8 V10 LMS-racer. Vid ratten: flerfaldige LeMans-vinnaren Tom Kristensen!

Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.