Audi R8 V10: Knockout i vantar
Snabb som Porsche Turbo, lättkörd som Audi A3 - nya Audi R8 V10 är superbilen som fungerar lika bra i bilkön i svensk vinter som på toppvarv längs den läckra Ascaribanan i södra Spanien.
Somliga tyckte att Audi R8 V8 var en smula tam vid debuten för två år sedan. Så är det ju med effekt; mycket vill alltid ha mer.
Nya Audi R8 V10 levererar 525 hk, alltså 105 fler än i V8-versionen. Det är i klass med Porsche GT2 och räcker för 0,7 sekunder snabbare acceleration 0-100 km/h än R8 V8 - 3,9 sekunder mot 4,6.
0-200 km/h tar bara 12 sekunder, så flåset ur den villigt varvande V10:an håller i sig långt, långt upp i fart. Som mest går det att krama ur 316 km/h.
Det går alltså undan i Audi R8 V10, minst lika bra som i konkurrenterna från England, Italien och Tyskland. Men när det gäller lättkördhet har R8 övertaget, maken till smidig superbil finns inte. Fyrhjulsdriften ger suveränt kurvgrepp, känslan av kontroll är påtaglig i alla lägen.
Automobil körde R8 V10 på utmanande, slingrande vägar utanför Malaga och gjorde depåstopp vid den fantastiska, privatägda Ascaribanan uppe i bergen.
Vill du beställa en R8 V10 går det bra redan nu, grundpriset är 1 405 000 kronor och för ytterligare 73 300 kronor får du den sekventiella växellådan R tronic.
Hela provkörningen, alla nyheter och tekniska detaljer kan du läsa om i Automobil 3.09, ute den 10 mars. Dessutom en provtur på bana tillsammans med Audi R8 V10 LMS-racer. Vid ratten: flerfaldige LeMans-vinnaren Tom Kristensen!