Bild
Nästa artikel

PROV: AUDI A3 CABRIOLET

Caféracer

Det verkar nästan samordnat - bittra konkurrenterna Audi och BMW lanserar samtidigt cabrioleter i minsta klassen.

Om man kan skryta med partytrick hos bilar så har nya Audi A3 cabriolet ett som imponerar - den fäller taket på rekordsnabba nio sekunder! Det är vad jag kallar en modern cabriolet.

Audi har valt att använda en roadster-liknande lösning för suffletten och det är det som gör proceduren så snabb. Taket fäller ihop sig i ett z-mönster och lägger sig i en kompakt plåtlåda bakom baksätet.

Istället för ett tjusigt lock som gömmer suffletten är det istället dess framkant som blir locket när taket är nedfällt. Snabbt och smidigt.



Suffletten finns

att få antingen som halv- eller helautomatisk. Den sistnämnda kan öppnas och stängas i upp till 30 km/h och den är även bättre isolerad mot både värme och ljud med en extra syntetisk fibermatta mellan det yttre och inre lagret.

Enligt Audi gör det att ljudnivån bara skiljer en decibel i 140 km/h jämfört med en vanlig A3.

Audi A3 är en kompakt vagn som ändå imponerar med att vara förvånansvärt användbar. Baksätet rymmer utan problem två fullvuxna personer och det bakre ryggstödet kan fällas med 60/40-split oavsett om taket är uppe eller nere.

Själva bagageutrymmet rymmer dock blygsamma 260 liter och bagageluckans öppning är inte mycket större än ett brevinkast.




På vägen

är A3 cabriolet klassiskt Audi-stabil samtidigt som den känns lite småbilsaktig med kvicka och alerta reaktioner och en härligt direkt styrning.

Vi provkörde bilen med den normalt så läckra 2,0 TFSI-motorn på 200 hästkrafter. Här i A3 cab tillsammans med S-troniclåda stod den tyvärr inte att känna igen.

Borta var både den livliga rivigheten och det tuffa motorljudet. Den gav istället ett snällt och lite slätstruket intryck. Kanske spelar det ändå mindre roll, för A3 cab saknar trots sina kvicka reaktioner en lekfullhet i karaktären och inspirerar inte till buskörning på småvägar.

De kvicka reaktionerna passar istället bättre till att smita runt gathörn i city och den gör sig bäst som cruisingbil bland trendiga caféer.



Totalt finns fyra motoralternativ

att välja mellan till A3 cabriolet, två bensinare (1,8 TFSI och 2,0 TFSI) och två dieslar (1,9 TDI och 2,0 TDI). Prisskillnaden är förvånansvärt liten mellan de olika motoralternativen och det är inte mer än 16 000 kr som skiljer instegsmodellen 1,9 TDI och den stora bensinmotorn åt.

Närmaste konkurrent är BMW 1-serie cabriolet men BMW:n är både dyrare och känns mognare. Audin upplevs inte riktigt lika fullvuxen i jämförelse även om den ändå har något rymligare baksäte och förmodligen är den mer rationella och användbara i vardagen.

A3 väcker inte lika mycket begär som 1-serien men den blir ändå mitt val när man blandar in förnuft i ekvationen. Pris och ett något bättre baksäte fäller till slut avgörandet.

Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.