PROV: Mercedes CL500
Det finns bilar som är snabbare, vackrare och även bättre på enskilda områden - men helheten hos Mercedes nya stora coupé är det ingen som knäcker.
Titta bara på formgivningen. Dragen från S-klass känns igen men CL har ett distinkt eget utseende, som enligt min mening är mycket vackrare än S-klassens. Den stora fronten hos CL har en hungrigare och mer självsäker karaktär; det eleganta karossvecket som leder blicken längs sidorna till det nätta bakpartiet - utsökt bildesign på hög nivå.
I kupén och på förarplats är det mest sig likt från S-klass. Framstolarna med integrerat bälte är unika för CL. Entré till baksätet sköts enkelt genom att fälla fram ryggstödet, sedan hjälper en elmotor till att skjuta stolen och underlätta insteget. Baksätet är strikt tvåsitsigt men å andra sidan förbluffande rymligt och komfortabelt. Tack vare de stora glasytorna slipper man även känna sig instängd, till skillnad från de flesta konkurrenters klaustrofobiska och i många fall obrukbara baksäten. I CL åker fyra vuxna utan problem även längre resor.
Det är egentligen inte mycket som skiljer CL och S-klass åt. Till skillnad från sedanen har inte kupén luftfjädring utan istället Mercedes aktiva fjärdring kallad ABC (Active Body Control). Den går att ställa i olika hårdhetsgrader och hjälper till att hålla bilens karossrörelser i schack, men jag undrar om inte luftfjädringen gör snäppet bättre jobb rent komfortmässigt.
Den andra skillnaden är att bilen kan bromsa själv med upp till 40 procent, även om inte föraren gör det. Bilens korthållsradar känner av faran och gör att bilen till slut ingriper själv om inte föraren gör det. Det är en vidareutveckling av Mercedes system Pre-Safe, var syfte är att med olika medel minimera eventuella skador vid en olycka. Pre-Safe sträcker bland annat bältet och justerar stolen till en optimal position om systemet tror att en olycka är i antågande.
Att åka i Mercedes CL är en ytterst behaglig upplevelse, vare sig man sitter bakom ratten eller är passagerare. Med CL kan vi på allvar tala om storslaget resande. Man färdas med stil och finess i den yttersta av komfort - en riktig gran turismo helt enkelt.
En äkta GT-vagn ska dessutom ha ordentliga fartresurser, och det råder det ingen brist på hos CL. Till en början lanseras bilen som 500 (388 hk) och 600 (517 hk), men senare kommer även en 63 AMG (525 hk). Vid provkörningen fanns bara möjlighet att köra CL500, men det är sådant otroligt klipp i den motorn att jag har svårt att se varför man skulle välja någon annan. Karaktären är ovanligt livlig och varvvillig för att vara Mercedes, och den ger dessutom den tunga vagnen rena sportbilsprestandan. 0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder och toppfarten är som vanligt begränsad till 250 km/h. Endast den med omättligt behov av hästkrafter och ett bankkonto på bristningsgränsen kan vara intresserad av en större motor, 600:an betingar nämligen drygt en halv miljon kronor mer i inköpspris.
Mercedes CL är en makalös bil på många sätt, men det finns faktiskt några skönhetsfläckar som förtjänar att synas. CL utger sig visserligen inte för att vara någon sportbil, men styrningen är ändå ganska okänslig runt mittläget. Det kan vara en bidragande orsak till att bilen inte upplevdes absolut riktningsstabil på motorvägen, men det kan också ha berott på kraftig vind som rådde vid tillfället.
Även om fjädringskomforten är utmärkt är den inte helt perfekt. Ibland känns det som att fjädringen inte riktigt orkar med och man känner dallrande skakningar från hjulupphängningen. Det är sällsynt men händer ändå ibland, främst vid grövre ojämnheter. Värre är att bilen vid ett par tillfällen hade svårt att hålla linjen helt och hållet genom snabba, ojämna kurvor. Det låter värre än vad det är, men jag uppmärksammade hur bilen tog ett litet steg i sidled vid ett par tillfällen när jag körde genom en snabb kurva med ojämnheter, som till exempel vid en broskarv på motorvägen. Det är inget alarmerande men kan upplevas lite olustigt för föraren om det går riktigt fort.
Mercedes CL konkurrerar med en spridd skara bilar, allt från Jaguar XK och BMW 6-serie till Bentley Continental GT och Ferrari 612 Scaglietti. Mercedes CL placerar sig någonstans i mitten. Jaguar och BMW är långt ifrån den standard som Mercedes CL håller på alla områden. Bentley och Ferrari må vara exklusiva GT-vagnar men motiverar knappast sitt pris om man rationellt sett ser till vad man får jämfört med Mercedes.
Trots små skönhetsfläckar finns egentligen ingen anledning att ens leta någon annanstans om du söker elegant och snabb kupé i lyxklassen. Mercedes CL har allt du kan önska dig, både i form av reella värden och flärd och elegans. Helheten är oslagbar. 500-modellen kan till och med kallas prisvärd.
Ekonomi
Pris 1 085 000 kronor
Motor
Åttacylindrig V-motor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder.
Borrning/slag 98,0/90,5 mm
Volym 5 461 cm3
Kompression 10,7
Max effekt 388 hk (285 kW) vid 6 000 r/min
Max vridmoment 530 Nm vid 2 800-4 800 r/min
Formkurva
0-100 km/h 5,4 s
Toppfart 250 km/h
Vikteffekt 5,14 kg/hk
Litereffekt 70,5 hk/liter
Förbrukning bl. körning 12,1 l/100 km
Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda.
Mått
Längd/bredd/höjd 5 065/1 871/1 418 mm
Axelavstånd 2 955 mm
Spårvidd fram/bak 1 601/1 607 mm
Tjänstevikt 1 995 kg
Tankvolym 90 liter
Hjulupphängning
Individuell hjulupphängning med skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben och dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel. Aktiv chassikontroll, ABC, med aktiva stötdämpare.
Styrning
Kuggstångsstyrning med hastighetskänslig servo. Vändcirkel 11,6 m.
Hjul
Fälg fram/bak 8 tum
Däck fram/bak 235/55 R17
Bromsar
Ventilerade och borrade skivor/ventilerade skivor. Dimension 350 x 32 resp. 320 x 24 mm.
Kommentarer
Angelica skriver:c5h, den sartvvita tapeten med blommor hade suttit se5 fint i ve5rt allrum. Surt att den har utge5tt ur sortimentet.. c5 dina brickor e4r se5 fina'