PROV: Skoda Octavia RS TDI
En sportversion med stark dieselmotor och låg förbrukning borde väl vara den perfekta kombinationen?
Gör sig en dieselmotor i en bil med sportiga ambitioner? Frågan är relevant och alltmer intressant när svångremmen om koldioxidutsläppen dras åt. Skoda Octavia RS finns i två versioner: Dels med en fin 200-hästars bensinmotor, dels med en 170-hästars turbodiesel. Vanliga RS är kul att köra, hur är det med dieseln?
Begreppet körglädje handlar till tio procent om kraft och till nittio procent om kontroll. Att föraren är herre över bilen, inte tvärt om. Ju finare kontroll, desto roligare. Helst ska bilen vara en förlängning av förarens nervtrådar.
Octavia delar bottenplatta med Volkswagen Golf och har en renodlad körglädje fri från konstgjorda färgämnen. Chassit agerar blixtsnabbt på kursändringar och broms, växellåda och styrning svarar tjänstvilligt på förarens kommandon och ger utmärkt feedback.
En del av hemligheten består av den hårda fjädringen. Vissa anser stötigheten vara ett lågt pris för det alerta chassit, andra att färden blir för stötig. Provbilen var extrautrustad med 18-tumsfälgar, men det går förstås att byta till 17-tummare för den som önskar mer komfort.
Stolarna är klädda i en tyg/läderkombination och lagom skålade för körning på slingriga småvägar. I samband med att nya generationen Octavia introducerades 2004 fick interiören en översyn. Den är fortfarande chosefri i typisk Skoda-anda men nu betydligt trevligare och med en kvalitetkänsla nästan i klass med storebror Volkswagen.
Den bensinmotor som sitter i Octavia RS, och även i Volkswagen Golf GTI, har hyllats för sin fina karaktär. Dags att hylla även dieseln.
På låga varv är motorn svag förstås, det är dieslar av detta slag. Trots den ytterst lågt växlade ettan (når bara 42 km/h) är det lätt att få tjuvstopp. På varvtal över 1500 r/min är gasresponsen i klass med bensinmotorns och motorn drar som en furie långt förbi dieselmotorernas vanliga varvtalsgräns vid 4 000 r/min. Maxeffekten 170 hk levereras vid 4200 r/min och motorn tappar inte ångan förrän 4900 r/min, 400 r/min in i varvräknarens röda fält. Vridmomentet ur tvålitersmaskinen är rejält, 350 Nm, och på sexan orkar inte kopplingen hålla emot riktigt. I skrivande stund har vi inte fått svar på om det var fel på provbilen eller om kopplingen det är en svag punkt i konstruktionen.
Dock ligger bränsleförbrukningen betydligt högre än den officiella siffran 5,7 liter/100 km. Med försiktig körning noterade vi runt 6,5 l/100 km och om man låter bilen göra skäl för RS-emblemet gick förbrukningen upp till 8,5 liter/100 km. I bensinsammanhang är det ändå mycket låga siffror, men man ska ta den officiella förbrukningen med en nypa salt.
Så till den kritiska frågan: passar Octavia RS även med dieselmotor?
Absolut.