FÖRSMAK: Fisker Karma
Automobil är bland de första i Europa som kör de senaste årens, kanske årtiondenas, mest spännande lyxbil.
Fisker Karma är en seriekopplad hybridbil med en så kallad range extender – räckviddsförlängare – i form av en 2,0-liters bensinmotor på 260 hk. Denna drygar ut den ordinarie elräckvidden på 80 kilometer till drygt 480 km vid behov.
Bensinmotorn, som det blott tre år gamla märket Fisker köper från GM, driver aldrig bakhjulen utan i stället en generator som i sin tur ger kraft åt paketet med lithiumjonbatterier som löper längs bilens mitt.
De båda elmotorerna driver bakhjulen och utvecklar totalt 403 hk. Toppfarten med enbart eldrift är 153 km/h, men i sportläge med bensinmotorn inkopplad för att stötta generatorn kan man nå 200 km/h och klara 0-100 km/h på bara 5,9 sekunder.
Fisker Karma är internationell så det förslår. Bilföretaget Fisker är amerikanskt, den undersköna karossen med plats för fyra är ritad av en dansk och serieproduktionen har just startat i Finland – i den gamla Saab- och Porsche Boxsterfabriken i Nystad.
På Detroitsalongen i januari 2011 visades en öppen version och i september visas ytterligare en variant på IAA, Frankfurtsalongen. Min gissning är att det blir något åt SUV-hållet. Dessutom kommer inom något år en mindre, mer folklig bil. Den ska byggas i en fabrik Fisker köpt av GM för 20 miljoner dollar. En struntsumma i sammanhanget.
Jag hinner lägga några mil i Fisker Karma, dels på en testbana söder om Milano, dels på autorouten och i den myllrande storstadens trafik. Jag är milt sagt imponerad av – nästan – allting. Karma är tyst, stabil, exakt och väldigt speciell att ratta, att vara i och att se.
Det vittnar också de fotograferande folkskockarna vid trafikljusen om. Hela projektet genomsyras också av ett miljötänkande som är kreativt, kul och kompetensbefrämjande, i stället för inskränkt, trist och totalitärt som det brukar vara.
Fisker Karma är konkurrent till Porsche Panamera, Aston Martin Rapide, Mercedes S400 Hybrid och CLS, bland andra, men som projekt och resultat känns den ett steg modernare i mycket. Framför allt är den riktigt rolig att köra.
– Om framtidens bilar oavsett drivning inte är roliga att köra eller inte ger oss den oslagbara frihet vi vant oss vid, då har vi hamnat alldeles fel, säger Henrik Fisker, grundare av företaget, dess vd och dessutom en av vår tids mest kända designers. Fisker har vackra modeller som Aston Martin DB9, BMW Z8 och Artega GT på sitt samvete.
Under hösten kommer Fisker Karma att lanseras i Sverige, av Callisma AB i Danderyd. Priset hamnar på 85 000 euro plus moms, ytterst konkurrenskraftigt.
I Automobil 8.11, ute 12 september, finns allt du vill veta om Fisker Karma: Tekniken förklarad, intervjuer med nyckelpersonerna, bakgrunden, massor av läckra bilder.
Det får du inte missa!