Mercedes CL500: Lustflott
Vit, väldig och nu med ännu vackrare anletsdrag. Profilen på ett av världens mest eleganta högvilt skäms inte för sig.
Det är möjligt att du fortfarande minns en och annan nyhet från bilsalongen i Paris 2010. Men minns du att en av nyheterna från Mercedes-Benz var en ändrad version av den stora coupémodellen CL?
Precis, CL är inte de braskande rubrikernas bil. Ändå har det i alla tider varit något speciellt med den största coupémodellen från Mercedes-Benz. Den liksom bara finns där, som klassens mestsäljande riktkarl och en hård nöt för Jaguar, Bentley och Maserati att knäcka när deras egna motsvarigheter ska utvecklas. Och så BMW förstås, som i höst introducerar coupémodellen av nya 6-serien.
Mercedescoupén brukar dyka upp något halvår eller år efter presentationen av sin tekniska förlaga S-klass, ungefär som betjänten Jeeves svävar som en ande i fotspåren av Bertram Wooster hos Wodehouse, verkligen inga liknelser i övrigt. På så sätt kan man ju undra om här finns något att tillägga, det är alltså en S-klass med två dörrar. Och?
Riktigt så enkelt är det inte. Modellen ingår i en storslagen tradition ända från 1930-talets extravaganta och ofta kompressorladdade modeller som i dag betingar miljoners miljoner på auktioner, men det är väl i och med den rediga barockbyrån 300 S (W 188) från 1952 man kan tala om en kontinuitet. Somliga generationer har varit formidabla fullträffar. Mercedes-Benz 220 SE Coupé från 1961 håller ju fortfarande sitt estetiska mått mer än väl, för att inte tala om 1982 års 380 och 500 SEC.
Andra har haft det besvärligare. Kolossgenerationen »C140« från 1992 med sin fläskiga framtoning fick inget nådigt mottagande men får väl numera anses som rätt frän med sin tidstypiska kostym i två överdimensioner.
Nyheterna på CL kommer drygt tre år efter modellens debut och omfattar dels motorrummet, dels det som klär in det samma; frontpartiet. Där syns nya strålkastare med ett diskret pärlband av led-lampor, lite nytt kromblänk och om möjligt än mer harmoniska linjer. Detta vackra nylle är bilvärldens Charlize Theron.
Skärmarna är åtdragna till en distinkt käkbitning som knotar ut hjulhusen precis exakt lagom mycket, motorhuven har nya konturer, backspeglarna är större och har inbyggda blinkers. Även baklamporna är nya och bakpartiet har en udda form, krönt av en ruta som ger bilen ett intryck av glasvas. En ståtlig travare alltså, få bilar har sådan blandning av närvaro och diskretion som CL.
Det nya maskineriet pekar på intressanta utvecklingslinjer för att spara energi men ändå ha fartkakan kvar. Ännu dröjer det tills vi är alldeles eldrivna allihop och Mercedes-Benz har nu, efter långliga tider, ersatt sin trotjänare 5,5-litersåttan. Den har alltid varit en riktig härlighet att hantera – och höra – men kanske inte att mata.
Nu är det en ny V8 på knappt 4,7 liter som tar över stafettpinnen, med direktinsprutning, så kallade multispark-tändning och dubbla turboaggregat. Effekten har ökat från 388 hk till 435, ett ansenligt påslag och desto mer så i ljuset av att förbrukningen vid blandad körning ska ha minskat med inte mindre än 23 procent.
I den här bilen kan fyra färdas flott som i ett lustslott, accelerera från 0–100 km/h på knappt fem sekunder och väcka avund i sin omgivning – till en blandad förbrukning på 9,5 l/100 km. Det är anmärkningsvärt, särskilt som vårt extrautrustade, svanvita provexemplar för i runda slängar 1,3 miljoner (med udda fast läcker läderkombination i svart och mörkviolett) nästan kom ned i den siffran när vi höll igen.
Det kan man göra utan att klä färden i säck och aska, CL har med sin säkra stil i rörelser, ljud, känsla och doft en ytterst lugnande effekt på sin förare. Men den kan förstås också sparka till rejält och hålla avundsvärd maxpuls under de allra mest krävande körningarna och då rinner såsen ungefär som förr ur snipan.
Motorn har släktskap med den 4,7-åtta som i sugversion finns i Mercedes S450 och GL450. Turboladdarna är små, reagerar starkt men helt omärkligt och dämpar ljudet till en annan karaktär än föregångarens sköna smatter på fullgas. Nu är tonen rundare, mer mellow som amerikanerna skulle säga.
Tillägget Blue Efficiency står för en rad större och mindre åtgärder för att hålla förbrukningen i schack. Vare sig man vill eller inte finns ett stopp- och startsystem. Jag tycker att värdet av något sådant i en riktig lyxbil är diskutabelt. Antalet sparade droppar är svårt att räkna hem per bil och antalet CL-bilar är i sin tur försvinnande litet – men att motorn ständigt slår av och på är en komfortfläck som inte hör hemma i den här klassen.
Ett utslag av övernitisk miljöredlighet om du frågar mig, men Mercedes-Benz har i alla fall lyckats göra ingreppet betydligt mjukare och mindre störande än exempelvis Porsche i Panamera. Man kan skippa otyget medelst lite vridningar på den sköna »multimediaratten« mellan stolarna, men det tycks som om default är att det ska vara påslaget.
Generator som ger energiåtervinning vid inbromsning, styrservo-, olje- och vattenpump som bara arbetar när de behövs, lågfriktionsdäck och en växellåda med lägre inre friktion är andra exempel på sådant de små skyltarna Blue Efficiency på framskärmarna skvallrar om.
Inredningen känns igen från S-klass men känslan är ännu mer närvarande, ända ned i pekfingeravtrycken. Utrymmena är bra, fyra vuxna åker ledigt med och kan ha ordentligt bagage med sig. Inga kompromisser på den viktiga punkten i en riktig långfärdsvagn.
Finishen är både tjock och distinkt, en lagom hårt vispad grädde för de första taktila intrycken men också vetskapen om det trygga urberget där under. Mercedes-Benz är inne i ett finishstim just nu. Så kallad ambient lighting, diskreta ljusramper i panel och dörrar och som kan justeras i olika färger, är en nyhet som ökar godiskänslan. Ratten har ny form (hur många olika finns det hos Mercedes-Benz?) och klädslarna är ännu mer högklassiga.
Körningen är så enkel. Dels erbjuder karossen god sikt, dels behöver reglagen endast ytterst små vick, vrid eller vänliga tryck för att sedvanliga och somliga häpnadsväckande funktioner ska träda i kraft. Bland nyheterna finns ett sidvindsstabiliseringssystem (över esp-systemet) och ett filbytesvarningssystem.
Om föraren inte lyder de inledande varningarna bestämmer huvudhjärnan att mjukt bromsa in bilen för att undvika en olycka. Detta gäller även den så kallade »aktiva dödavinkeln-assistenten« som bromsar till bilen om föraren inte uppmärksammar snett bakomvarande bil, utan »kastar sig ut«.
Den sortens övervakande system finns det nästan hur många som helst av i en modern, dyr Mercedes-Benz, somliga av dem tillval, andra inte. Enligt min åsikt har Mercedes-Benz lyckats integrera dess funktioner på ett mer slipat och gradfritt sätt än Volvos olika, liknande system. Ledordet är »mjukt«, inte pang!
Den så kallade nattsiktsassistenten (extra) förvandlar med en tangenttryckning hastighetsmätaren (som är en elektronisk »tv-bild«) till mörkerkamera där detaljer som fotgängare, hastighetsskyltar etc. särskilt framträder. Lite spöklikt men trots allt kanske mer fascinerande som pryl än verkligt olycksförebyggande. Det gäller ju att veta i vilken ruta man ska titta under färd. Aktuell hastighetsbegränsning visas förstås också.
Alla detaljer till trots är det något annat som alltid trollbinder i en stor Mercedes-Benz med mycket motor. Jag tror att det är den lugna beredskap med vilken dessa bilar tar sig an varje uppgift. Långresa? Fint, följ med här så ska jag pyssla om dig under tiden.
Åka snabbt? Tryck på pedalen här, jag kommer inte att väsnas eller kränga eller niga i längsled, det ser den närmast otroliga karosskontrollen och den elektroniskt styrda fjädringen/stötdämpningen abc och airmatic till, men jag kommer att köra skjortan av det mesta. Och jag kommer aldrig någonsin att framhålla det som en avgörande egenskap eller skryta om det i baren i kväll när vi kommit fram. Du och jag.
Kommentarer
”ett av världens mest eleganta”
Alldeles för stor, bullig och klumpig med för få svepande linjer för att var nämnvärt elegant.
Elegans är skarpa och svepande linjer, det finns ett minimum av sådana här.
Man betraktar rent automatiskt denna Mercedes som världens si och världens så, det är mer en inlärd reaktion, så ska det vara.
Man ifrågasätter inte en sådan här Mercedes, man avgudar den, det är bara så det är.
Det är mer religion och psykologisk indoktrinering än en slutsatts som baseras på en faktisk iakttagelse och analys.
Indoktrinering avser att få någon att tycka och tänka enligt en given doktrin utan att ifrågasätta den.
Detta är ett vanligt fenomen i bilvärlden.
Tycker inte heller den är någon skönhet direkt . Småtrist design, ruggigt tråkiga fälgar och jättestor hängig röv. Som ett mumintroll med 18"-fälgar typ. Sedanen ser åtminstonde rätt kaxig ut.
http://www.tuningnews.net/photo_preview/081008c/02/kicherer-mercedes-benz-cl-600/
I det här utföranden är den riktigt fet. Men det krävs en del för att komma dit.
För övrigt roligt att Mercedes snor framskärmsdesign från Mazda ;) Nu har vi gått ett varv och tyskarna inspireras av japanerna :p Jag känner ett litet bubbel av skadeglädje innombords ;)
Orka vara "N__iklas"..
Avundsjukan breder ut sig ser jag.
Men så är det alltid när man ej har råd.
Inget retar svenssons mer än en riktigt maffig Mercedes.
Kul för jag har en.