PROV: Audi S6
Nya Audi S6 erbjuder ett smörgåsbord av V10-charm och blixtrande prestanda kombinerat med långfärdskomfort och den användbarhet som goda utrymmen och fyrhjulsdrift möjliggör. Priset är som väntat också väl tilltaget.
Med V10-motor i denna karosstorlek kan det låta som S6 vill fläta till BMW M5, men S6 är ett helt annorlunda djur och är inte heller avsedd att vara någon ren M5-konkurrent. Istället har Audi, precis som med den förra S6, velat skapa en sportig, men också mycket sofistikerad och bekväm toppmodell i A6-programmet.
Låg ljudnivå, fantastiskt sköna stolar och en drivlina där det alltid finns kraft gör också S6 sensationellt bekväm. Det enda stället där kompromisserna märks är fjädringskomforten. Dämparna ska enligt Audi vara betydligt hårdare än en A6 4,2 med S-linechassi. Dessutom har fjädrar och bussningar bytts mot fastare varianter. På dålig asfalt blir det ibland ganska stötigt, vilket jag personligen inte har några problem med, men man kan ändå misstänka att chassisättningen kan vara lite väl hård för en del kunder i S6 målgrupp.
Automatlådan fungerar mycket bra vid både normal körning och stark acceleration, men när man försöker att köra aggressivt på de allra kurvigaste vägarna hänger den inte riktigt med. Växlingarna kommer någon sekund efter att man vippar på växlingspaddeln och kraften finns inte alltid tillgänglig när man vill ha den. Dessutom väger bilen sina modiga 1980 kg i tjänstevikt (Avant 2040 kg) och kan därför aldrig bli någon gokart.
Paradnumret är istället landsvägar med långa svepande kurvor och förstås motorvägskörning i hög fart. I det första fallet bidrar den precisa styrningen, fasta chassisättningen och motorns urkraft till att bilen blir mycket underhållande. Och i den tyska motorvägsmiljö där vi provkörde Audin är bilen närmast beroendeframkallande. Få bilar kan lika oansträngt pendla mellan 80 och 250 km/h som denna.
Trots att S6 kan verka rätt lik A6 är det få av traktens unga bilintresserade som missar bilen när vi kör förbi. De speciella fälgarna, den låga frontpoilern med integrerade LED-ljus, de fyrdubbla avgaspiporna med mera ger tydligen avsett resultat!
Priset börjar på 760 000 respektive 775 900 för Avantmodellen. Visserligen talar vi här om V10-motor och 5,2 sekunder till hundra, men varje spekulant bör naturligtvis jämföra med vad premiumkollegorna BMW kan erbjuda med sina 550i och M5. Eller varför inte Mercedes E500 och E55? En annan iakttagelse är att man för ungefär samma pengar får en A8 med den urstarka 4,2-litersdieseln! Större, betydligt snålare och bara en halvsekund långsammare till hundra!
MOTOR
10-cylindrig längsmonterad V-motor med två överliggande kamaxlar per cylinderbank och fyra ventiler per cylinder.
Borrning/slag 84,5 x 92,8
Volym 5 204 cm3
Kompression 12,5:1
Max effekt 435 hk (320 kW) vid 6800 r/min
Max vridmoment 540 Nm vid 3000-4000 r/min
FORMKURVA
0-100 km/h 5,2 s
Toppfart 250 km/h (elektroniskt reglerad)
Vikteffekt 4,55 kg/hk
Litereffekt 83,6 hk/liter
Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift, sexstegad automatlåda.
MÅTT
Längd/bredd/höjd 4916/1864/1449 mm
Axelavstånd 2847 mm
Spårvidd fram/bak 1596/1576 mm
Tjänstevikt 1980 (Avant 2040) kg
Tankvolym 80 liter
HJULUPPHÄNGNING
Fram: fyra länkarmar och fjäderben. Bak dubbla tvär-länkar, krängningshämmare.
STYRNING
Kuggstång, fartberoende. Elektrohydrauliskt servo.
HJUL
Fälg 9 tum, däck 265/35 R19.
BROMSAR
Låsningsfria, ventilerade skivor runt om. Diameter fram/bak 385/330 mm.