PROV: Volkswagen Passat variant V6
Passat V6 hade kunnat bli en riktigt mysig liten lyxbil. Men Volkswagen faller i samma fälla som förra gången.
Lika lite som jag förstod Volkswagens satsning på lyxbilen Phaeton, lika dimmig var tanken med en åttacylindrig motor i svenssonbilen Passat. Den föll mellan stolarna både som svenssonbil och som lyxglidare, och var (särskilt med automatlåda) varken sportig eller särskilt snabb. Är nya Passat V6 ett mer genomtänkt försök i det lyxiga tjänstebilssegmentet?
W8:an försvann snabbt in i historiens glömska och under huven sitter nu VW:s 15-graders V6 på 250 hk, känd från Golf R32 och Audi TT 3,2. Liksom dessa består drivlinan av fyrhjulsdrift med Haldex-koppling och DSG-låda. En alldeles utmärkt drivlina i de flesta fall, men i Passat passar den inte. Trots 250 hästkrafter och 320 Nm känns bilen seg. I det självväxlande Driveläget växlar lådan blixtsnabbt upp till högsta växeln. Redan i 45 km/h puttrar man fram på sexan och motor puttrar kraftlöst i strax över 1100 r/min. Hade lådan varit lika ivrig att växla ner hade förfarandet varit förlåtet, men så är inte fallet.
Driveläget kväser körgläjden nästan lika effektivt som automatlådan gjorde i föregångaren. Växellådans sportläge är tvärtom. Då blir lådan istället hysterisk och det tar inte lång tid innan föraren också är det. Den enda lösningen är att växla "manuellt" med paddlarna på ratten.
Passat har en känsla av solid tyngd, ungefär som en Bang & Olufssen TV-fjärrkontroll. Den tunga känslan har en förskräckande förklaring, tjänstevikten är nästan 1,9 ton! Det är inte konstigt att motorn känns uddlös, särskilt som växellådan tvingar den att arbeta på tomgångsvarv.
Annars är Passat en positiv upplevelse. Liksom B&O:s fjärrkontroll känns bilen väl ihopskruvad. Den uppfällbara telefonknappsatsen och mittkonsolen med navigationssystem är snygga detaljer som liksom den ljusbeiga inredningen och de alcantaraklädda stolarna ger interiören en lyxig prägel.
Om man lägger de sportiga körambitionerna åt sidan kan man uppskatta V6:ans gångkultur och bilens sköna glidaregenskaper. Det enda som stör friden är att sportfjädringens hårdhet rimmar illa med bilens karaktär.
Men Passat V6 lyckas ändå inte charma mig. Bilen vill för mycket. Det första intrycket är att Volkswagen kommit rätt nära den rätta lyxkänslan, men när man skärskådar vagnen i sömmarna skjuter Passat V6 rakt förbi målet. Precis som föregångaren gjorde.
Pris 359 600 kronor
Motor
V6 med 15 graders cylindervinkel. 2 överliggande, kedjedrivna kamaxlar per cylinderrad. 4 ventiler per cylinder, variabla ventiltider på insugs- och avgaskamaxel.
Borrning/slag 84,0/95,9 mm
Volym 3189 cm3
Kompression 11,3
Max effekt 250 hk (184 kW) vid 6300 r/min
Max vridmoment 320 Nm vid 2500 - 3000 r/min
Formkurva
0-100 km/h 7,2 s
Toppfart 243 km/h
Vikteffekt 7,52 kg/hk
Litereffekt 78,1 hk/l
Förbrukning bl. körning 9,8 l/100 km
Kraftöverföring
Tvärmonterad motor fram. Permanent fyrhjulsdrift med Haldexkoppling. Sexväxlad DSG-låda.
Mått
Längd/bredd/höjd 4775/1820/1515 mm
Axelavstånd 2710 mm
Spårvidd fram/bak 1550/1565 mm
Vikt 1880 kg
Tankvolym 70 liter
Hjulupphängning
Individuell upphängning, skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak tre tvärlänkar och en släplänk
Styrning
Kuggstång, elektromekaniskt servo.
Vändcirkel 11,4 m
Hjul
Fälg fram/bak 7,5 tum
Däck fram/bak 225/45 R17
Bromsar
Fram/bak: Ventilerade skivor runt om. ?kolvsok fram och ?kolvsok bak.
Dimension 345 resp. 265 mm
Kommentarer
hade ett arbete om det de4r ne4r jag gick pe5 gyesanimt, om ne4r man re4knas som vuxen egentligen. Kom aldrig riktigt fram till ne5got svar. Det e4r ju helt sjukt konstiga lagar he4r i Sverige faktiskt, iaf om e5ldersgre4nser..