Bild
Nästa artikelPROV: Volkwagen EOS
Publicerad 6 mars 2007
Dubbelöppet
I Volkswagen Eos kan du åka öppet på två sätt. Antingen nöjer du dig med att glänta på det stora panoramasoltaket i glas. Eller också tar du steget fullt ut och fäller undan taket helt och hållet.
Det tar exakt 25,3 sekunder. Sedan har Volkswagen Eos förvandlats från täckt sportcoupé till helöppen sommarbil. En ovanligt snabb process, exempelvis behöver Volvo C70 30 sekunder på sig för samma manöver.
Eos tak är femdelat (Volvos har bara tre sektioner) och fällningen sker till ett lagom diskret ackompanjemang från elmotorer och hydraulpumpar.
Men konstruktionen kräver överraskande mycket plats på bredden (det gör i och för sig alla "plåtcabrioleter" men Eos är extrem i detta avseende) och det inkräktar på utrymmet i baksätet. Två vuxna får det trångt om axlarna, medan benutrymmet är tillräckligt för en 180 cm lång person.
Lösningen med både sollucka och fällbart plåttak är unik för Eos och ger större flexibilitet än i övriga plåtcabrioleter. En annan fördel med den stora glasluckan är att den ger behagligt ljusinsläpp även när bilen körs med taket uppfällt.
Eos delar teknik med Golf/Passat, vilkett märks både på köregenskaper och inredningsdetaljer. Knappar och reglage är i huvudsak ett hopkok men panelens luftintag är nya. Helhetsintrycket är smakfullt, kvalitetskänslan finfin.
Köregenskaperna är mer bekvämt stadiga än vaket alerta. Eos är som Golf i karaktären, en markant understyrare snarare än en kurvhungrig sportvagn. I stället är det som riktningsstabil landsvägsglidare bilen bäst kommer till sin rätt.
Karossen flexar emellertid en hel del i tvära gupp, typ broskarvar och brunnslock. Eos förefaller inte lika effektiv som Volvo C70 på att eliminera ovälkomna karossrörelser. Åkkomforten i stort får godkänt. Fjädringen är behaglig och ljudnivån anständig när bilen körs med uppfällt tak. En bit över svensk motorvägsfart uppstod ett irriterande vindbrus kring de bakre takstolparna på en av provbilarna.
Krocksäkerheten är ännu oprövad eftersom bilen inte körts i Euro NCAP:s testprogram. Men säkerhetsutrustningen är godkänd, även om en viktig detalj fattas. Antisladdsystem, pisksnärtskydd i framstolarna, störtbågar i nackskydden bak och fyra krockkuddar är standard på alla versioner. Sidokrockgardiner saknas dock. VW har inte löst det problemet lika smart som Volvo, där gardinerna monterats i dörrarna och utlöses uppåt. Normalt sett sitter gardinerna i takbalkarna men några sådana finns av naturliga skäl varken i Eos eller C70.
Jämfört med billigaste C70-versionen, 2.4/140 hk, kostar Eos 2.0 FSI nästan 70 000 kronor mindre. Så jämförelsen mellan med Volvon är kanske inte helt rättvis i alla avseenden. Å andra sidan är VW dyrare än Peugeot 307 CC.
Vi provkörde den nya VW:n med två motoralternativ: 2.0 FSI/150 hk och 2.0T FSI/200 hk. Helt klart räcker den trevliga 150-hästaren för bilen. Den är visserligen inte lika kraftfull som turbon men känns rappare i gasresponsen på lägre varvtal.
Dessutom blir det 22 000 kronor över, pengar som lämpligen investeras i ett Exclusive-paket för 20 000. I det ingår skinnklädsel (praktiskt i en bil som ofta körs öppen), xenonstrålkastare, parkeringshjälp, specialfälgar, farthållare och färddator. För att bilen ska bli komplett behövs också ett vindskydd för 2 700 kr.
En påklädd 150-hästare förefaller vara ett bättre val än en torftigare 200-hästare, så åtminstone i prismatchen mot Volvo har Eos många ljuspunkter att erbjuda.
Eos tak är femdelat (Volvos har bara tre sektioner) och fällningen sker till ett lagom diskret ackompanjemang från elmotorer och hydraulpumpar.
Men konstruktionen kräver överraskande mycket plats på bredden (det gör i och för sig alla "plåtcabrioleter" men Eos är extrem i detta avseende) och det inkräktar på utrymmet i baksätet. Två vuxna får det trångt om axlarna, medan benutrymmet är tillräckligt för en 180 cm lång person.
Lösningen med både sollucka och fällbart plåttak är unik för Eos och ger större flexibilitet än i övriga plåtcabrioleter. En annan fördel med den stora glasluckan är att den ger behagligt ljusinsläpp även när bilen körs med taket uppfällt.
Eos delar teknik med Golf/Passat, vilkett märks både på köregenskaper och inredningsdetaljer. Knappar och reglage är i huvudsak ett hopkok men panelens luftintag är nya. Helhetsintrycket är smakfullt, kvalitetskänslan finfin.
Köregenskaperna är mer bekvämt stadiga än vaket alerta. Eos är som Golf i karaktären, en markant understyrare snarare än en kurvhungrig sportvagn. I stället är det som riktningsstabil landsvägsglidare bilen bäst kommer till sin rätt.
Karossen flexar emellertid en hel del i tvära gupp, typ broskarvar och brunnslock. Eos förefaller inte lika effektiv som Volvo C70 på att eliminera ovälkomna karossrörelser. Åkkomforten i stort får godkänt. Fjädringen är behaglig och ljudnivån anständig när bilen körs med uppfällt tak. En bit över svensk motorvägsfart uppstod ett irriterande vindbrus kring de bakre takstolparna på en av provbilarna.
Krocksäkerheten är ännu oprövad eftersom bilen inte körts i Euro NCAP:s testprogram. Men säkerhetsutrustningen är godkänd, även om en viktig detalj fattas. Antisladdsystem, pisksnärtskydd i framstolarna, störtbågar i nackskydden bak och fyra krockkuddar är standard på alla versioner. Sidokrockgardiner saknas dock. VW har inte löst det problemet lika smart som Volvo, där gardinerna monterats i dörrarna och utlöses uppåt. Normalt sett sitter gardinerna i takbalkarna men några sådana finns av naturliga skäl varken i Eos eller C70.
Jämfört med billigaste C70-versionen, 2.4/140 hk, kostar Eos 2.0 FSI nästan 70 000 kronor mindre. Så jämförelsen mellan med Volvon är kanske inte helt rättvis i alla avseenden. Å andra sidan är VW dyrare än Peugeot 307 CC.
Vi provkörde den nya VW:n med två motoralternativ: 2.0 FSI/150 hk och 2.0T FSI/200 hk. Helt klart räcker den trevliga 150-hästaren för bilen. Den är visserligen inte lika kraftfull som turbon men känns rappare i gasresponsen på lägre varvtal.
Dessutom blir det 22 000 kronor över, pengar som lämpligen investeras i ett Exclusive-paket för 20 000. I det ingår skinnklädsel (praktiskt i en bil som ofta körs öppen), xenonstrålkastare, parkeringshjälp, specialfälgar, farthållare och färddator. För att bilen ska bli komplett behövs också ett vindskydd för 2 700 kr.
En påklädd 150-hästare förefaller vara ett bättre val än en torftigare 200-hästare, så åtminstone i prismatchen mot Volvo har Eos många ljuspunkter att erbjuda.