Bild
Nästa artikelHamann har gett sig på Ferrari California
Publicerad 3 mars 2010
GENÈVE 2010
Trimmartokarna på Hamann har inte kunnat hålla fingrarna i styr. På mässan stoltserar man med en nytolkning av Ferrari California. Vad hände?
Tyska Hamann har våldfört sig på en Ferrari Californa - den vackra plåtcabben från Maranello. I pressmaterialet medger man ödmjukt att modellen är svår att förbättra, men att man efter många vändor har lyckats.
Motorhuven är gjord av kolfiber, något som även gäller de aerodynamiska hjälpmedel som monterats på bilen i övrigt. Spoilern fram är mer utdragen för att ge ett ökat marktryck och bättre hanterbarhet i superhöga farter. Man har även monterat en annan typ av kjolar på sidan av bilen för att minska turbulensen mellan hjulparen. För att inte förstöra de vackra linjerna har Hamann valt att satsa på så små och diskreta detaljer som möjligt. Huruvida detta stämmer är upp till var betraktare att avgöra.
Enligt Hamann har effekten höjts med 20 procent jämfört med standard. Den 4,2 liter stora åttan pumpar således ur sig 552 hk mot 460 som är standard. Effektökningen har erhållits genom annan motorstyrning samt ett öppnare avgassystem.
Även hjulen har fått ge vika för de ivriga ingenjörerna på Hamann. Modellen har smidda centrum och hjulbultarna har ersatts med motsvarande av titan.
Gillar du knappt något med din nya Ferrari California kan du även passa på att beställa en ny inredning, vilken sys helt efter dina önskemål. Nya golvmattor? Ja, varför inte när du ändå är i gasen.
För att du inte skall slå huvudet i tunneltaken när du stolt glider runt med din förädlade Ferrari California har har Hamann monterat sitt väghållningspaket på bilen, vilket enligt Hamann själva arbetar i perfekt symbios med de större hjulen.
Som pricken över i har man fimpat de stegrande hästarna på bilen. Diskretion är en hedersak ...
Mer om Hamann finner du här!
Motorhuven är gjord av kolfiber, något som även gäller de aerodynamiska hjälpmedel som monterats på bilen i övrigt. Spoilern fram är mer utdragen för att ge ett ökat marktryck och bättre hanterbarhet i superhöga farter. Man har även monterat en annan typ av kjolar på sidan av bilen för att minska turbulensen mellan hjulparen. För att inte förstöra de vackra linjerna har Hamann valt att satsa på så små och diskreta detaljer som möjligt. Huruvida detta stämmer är upp till var betraktare att avgöra.
Enligt Hamann har effekten höjts med 20 procent jämfört med standard. Den 4,2 liter stora åttan pumpar således ur sig 552 hk mot 460 som är standard. Effektökningen har erhållits genom annan motorstyrning samt ett öppnare avgassystem.
Även hjulen har fått ge vika för de ivriga ingenjörerna på Hamann. Modellen har smidda centrum och hjulbultarna har ersatts med motsvarande av titan.
Gillar du knappt något med din nya Ferrari California kan du även passa på att beställa en ny inredning, vilken sys helt efter dina önskemål. Nya golvmattor? Ja, varför inte när du ändå är i gasen.
För att du inte skall slå huvudet i tunneltaken när du stolt glider runt med din förädlade Ferrari California har har Hamann monterat sitt väghållningspaket på bilen, vilket enligt Hamann själva arbetar i perfekt symbios med de större hjulen.
Som pricken över i har man fimpat de stegrande hästarna på bilen. Diskretion är en hedersak ...
Mer om Hamann finner du här!
Kommentarer
Anar en viss underton av ironi här. Kan det vara så att ni gillar orginalet bättre?
Det där hade varit den ultimata bilen för en nyfrälst afroamerikansk rappare, om den hade haft kromade och lite större fälgar. Yo check out my new riiiide!
Det ligger något i vad du säger Henrik... Hade man valt att montera cromefälgar hade man alla fall gått hela vägen.