Bild
Nästa artikelLotus lockar med 2-Eleven
Publicerad 6 mars 2007
Nyheter - Genève
Lotus presenterar en racer för de sanna track days-entusiasterna. Kolfiber, 670 kg och 252 hk: 0-100 km/h går på 3,9 sekunder.
Motorn är en kompressorladdad rak 1,8-litersfyra på 252 hästkrafter vid
8000 r/m in och ett maximalt vridmomnet på 242 Nm vid 7000 r/min. Antalet hästkrafter är kanske inte så imponerande, men i samband med endast 670 kg är vikteffekten i klass med sextiotalets F1-bilar.
Lotus arbetar under filosofin "Performance Through Lightweight." 2-Eleven har ett ultralätt chassi (40kg!) med kolfiber och limmade aluminiumprofiler. Som extrautrustning finns en FIA-godkänd bur som kan användas vid mer hårdför racing.
Hjulupphängningarna består av dubbla triangellänkar och stötdämparna är från Ã-hlins. Bromsarna är inte särskilt stora, men klarar mer än väl av bilens minimala vikt. Dubbelkolvsoken fram är från Ap-racing och enkolvsoken bak är från Brembo. Växellådan är sexväxlad och utväxlingarna hämtas från Exige S.
Bilen är en banracer. Planer finns på att producera en ytterligare bil för gatkörning, den släpps endast i Storbritannien. Produktionen startar i april och priset blir 49 575 pund, ca 670 000 kronor. Något för sommarens klubbentusiaster?
8000 r/m in och ett maximalt vridmomnet på 242 Nm vid 7000 r/min. Antalet hästkrafter är kanske inte så imponerande, men i samband med endast 670 kg är vikteffekten i klass med sextiotalets F1-bilar.
Lotus arbetar under filosofin "Performance Through Lightweight." 2-Eleven har ett ultralätt chassi (40kg!) med kolfiber och limmade aluminiumprofiler. Som extrautrustning finns en FIA-godkänd bur som kan användas vid mer hårdför racing.
Hjulupphängningarna består av dubbla triangellänkar och stötdämparna är från Ã-hlins. Bromsarna är inte särskilt stora, men klarar mer än väl av bilens minimala vikt. Dubbelkolvsoken fram är från Ap-racing och enkolvsoken bak är från Brembo. Växellådan är sexväxlad och utväxlingarna hämtas från Exige S.
Bilen är en banracer. Planer finns på att producera en ytterligare bil för gatkörning, den släpps endast i Storbritannien. Produktionen startar i april och priset blir 49 575 pund, ca 670 000 kronor. Något för sommarens klubbentusiaster?