Man blir yr av Pagani Huayra
Pagani har inte bråttom med att ta fram nya modeller. Här är uppföljaren till tolv år gamla Zonda. Det är ännu en vind.
Det hann bli många specialversioner av Zonda. Italienska Pagani slipade på sin första modell in i det sista men nu är det dags för avlösning. Zonda var en vind från Anderna i Argentina.
Nya Huayra lånar sitt namn från en sydamerikansk legend där Huayra Tata var vindens gud.
Karossen på Huayra känns bekant och visst har element hämtats från Zonda. Men aerodynamiken är helt ny. Fyra klaffar på karossen, två fram och två bak, ersätter vräkiga smörgåsbord över bakvagnen.
Dessa rör sig kontinuerligt för att skapa optimala luftströmmar.
Kolfiber och titan har varit de tongivande materialen. Det medför att Huayra väger in på 1 350 kg.
Det borde göra att motorn, även den här gången plockad från Mercedes AMG, får ett ganska enkelt jobb. Med dubbelturbohjälp plockas över 700 hk och drygt 1 000 Nm fram ur V12-motorn på 6,0 liter.
Kraften når bakhjulen via en sjustegad sekventiell låda. Dubbelkopplingslåda avfärdades då det skulle bli för tung.
Mer exakta fakta väntas komma ut i samband med bilsalongen i Genève, som startar den 3 mars.
Kommentarer
Tack men.. de ser faktiskt ut som en baby pagani. En bil med blöja och sånt om man skulle bajsa på sig när man tar i lite förhårt i svängarna.
Utvändigt är den en orgie i superbilsdesign. Mycket lyckat faktiskt. Insidan är dock vulgär och känns inte italiensk alls, snarare förvirrat brittisk.