Bild
Nästa artikelVilken comeback, Morgan!
Publicerad 4 november 2010
TREHJULINGEN
En urikon för körglädje ska göra comeback. Morgan sätter Threewheeler i produktion igen. Nu mer pålitlig i alla avseenden.
På Morgan skyndar man vanligtvis rejält långsamt. Men de senaste åren har utvecklingen rusat framåt. Superläckra EvaGT har haft premiär i år, precis som den eldrivna konceptbilen LIFECar2.
Och nu gör man sig beredd för den galnaste comeback som skådats på, troligen, ett helt århundrade.
Under 2011 ska Morgan Threewheeler produceras igen. Japp, det rör sig om en av milstolparna inom körglädje, som producerades i 30 000 exemplar åren 1909 till 1953 vid fabriken i Malvern. Dessutom producerades ytterligare exemplar på licens i Frankrike.
Threewheeler blev snabbt populär då den erbjöd körglädje till rimlig kostnad, redan på denna tiden. Bilen blev även framgångsrik på tävlingsbanorna, 1913 vann ett exemplar Frankrikes Grand Prix. Bland kända ägare finns levande legenden Sir Stirling Moss, som kallade sin Threewheeler en utmärkt brudmagnet.
Threewheeler blev snabbt populär då den erbjöd körglädje till rimlig kostnad, redan på denna tiden. Bilen blev även framgångsrik på tävlingsbanorna, 1913 vann ett exemplar Frankrikes Grand Prix. Bland kända ägare finns levande legenden Sir Stirling Moss, som kallade sin Threewheeler en utmärkt brudmagnet.
Morgan menar att tiden är mogen för en comeback. En lätt och minimalistisk bil är rätt i dagens downsizing-tänk.
Motorn, karaktäristiskt placerad framför fronten, är Harley Davidsons 1800-kubiks Screaming Eagle. Den är kopplad till en femväxlad låda från Mazda.
Ett gediget rörramschassi och rundslagningsskydd ska ge de åkande en viss nivå av säkerhet.
Med en tjänstevikt på 500 kg lär de 100 hästkrafterna räcka alldeles utmärkt. Sprinten till 100 ska gå på 4,5 sekunder och toppfarten är satt till 185 km/h
I äkta Engelsk bilbyggaranda ska sittbrunnen vara klädd i skinn, cockpitkänslan sägs bli högst påtaglig. Startknappen får en så kallad “bomb release-design” och flertalet knappar är utformades likt strömbrytare, som i Mini.
Något pris är ännu inte kommunicerat.
Redaktionen är spänd av förväntan. Är du också det? Kommentera och tyck till!
Kommentarer
Nej det är inget för ett företag som Morgan att blicka bakåt. Kunderna vill ha det senaste, inte gamla bedagade grejer.
Synd bara att det blir en HD motor, nästa ohygieniskt i en Morgan..
Bo
Morgan är ju en HD för folk utan balans och tatueringar...
En fantastisk idé av Morgan! Vi behöver lite kompromisslös körglädje med låg förnuftfaktor tycker jag. Låt oss hoppas att den kommer till Sverige och blir överkomlig... Jag kan bortse från HD motor och Mazda-låda om körkänslan är den rätta. Har en växellåda från Renault i min Lotus, ingenting jag lider av.