Bild
Nästa artikel

Alfa Rome Spider: Dyr design

Provkörningar

Man kan komma långt bara tack vare ett vackert yttre. Alfa Romeo Spider har utseendet, men har den allt annat som vi förväntar oss av en Alfa?

Det sägs att det är kläderna som gör mannen. Om det stämmer skulle man också kunna anta att det är designen som gör bilen. Alfa Romeo Spider, den taklösa versionen av kupén Brera, är ett bra exempel.
Det är en svidande elegant vagn som charmar och förför med sin snygga förpackning. Linjerna är smakfullt stilrena utan att på något sätt vara överdrivna eller pråliga. Även kupéutrymmet är en fröjd för ögonen med en stilfullt designad tvåfärgsinredning. Detta är en bil som lever på sitt utseende, men ibland kan det räcka långt.

En Alfa brukar även vara vacker under huven. Numera är dock Alfa Romeos egen, vackra motor tyvärr ersatt av en GM-produkt med trista plastkåpor. Den nya motorn har heller inte riktigt lika livlig karaktär som Alfas gamla motor, men trots det känns den nya fyran med sina 185 hästkrafter alldeles lagom i Spider - detta är nämligen inte en bil som lockar till inspirerad körning på småvägar i någon större grad. Fartresurserna räcker hur som helst till för att vara en caféracer och avgasljudet har en ovanligt läcker och fyllig klang för att komma från en fyrcylindrig maskin.

För den som letar efter en kurvkramare lämnar Alfa Spider en del att önska. Det huvudsakliga problemet är att den inte är tillräckligt vridstyv utan flexar en hel del när man kör över ojämnheter, men den saknar också den lilla extra spänsten i steget jämfört med flera av sina konkurrenter. Däremot passar den alldeles utmärkt som en glidarbil att färdas i med stil medan man njuter av vinden i håret.

Med taket av är den mycket behaglig att åka i så länge man kör med sidorutorna uppe, då är det knappt något vinddrag alls nere i sittbrunnen i landsvägsfart, vilket delvis är tack vare det effektiva vindskyddet i plexiglas som sitter mellan störtbågarna. Med rutorna nere är turbulensen ganska kraftig, vilket dessutom får bältet att slå irriterande mot axeln.
Suffletten är elmanövrerad, helt automatisk och förefaller väl isolerad. Tyvärr är processen med upp- och nedfällning störande långsam, hela 30 sekunder, och kräver att man står stilla. För att vara en ny cabriolet är detta inte särskilt modernt eftersom proceduren är betydligt snabbare hos konkurrenterna, som i vissa fall också tillåter att man manövrerar taket i låg fart.

Om man inte nödvändigtvis söker efter ett sportigt, effektivt körverktyg är Alfa Romeo Spider lätt att båda tycka om och bli förförd av med sina vackra linjer, men det finns ett stort problem - den är alldeles för dyr. Det finns gott om bra och roliga tvåsitsiga cabbar att välja mellan och de flesta är billigare samt ger bättre valuta för pengarna än Alfan. Den eleganta designen är utan tvekan det som gör Spidern till en läcker bil, men det räcker inte för att motivera prislappen.

Kommentarer

#1
HollyRobsonk
2011-04-14 15:31

Hi - I am really glad to discover this. great job!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.