Bild
Nästa artikel

PROV: BMW 125i CABRIOLET

SYSKONRIVALITET

BMW kapar taket på sin minsting och producerar en läckerbit som borde få dig att tänka ett varv extra innan du beställer den där 3-seriecabben.

Jag kan lika gärna erkänna det på en gång: 1-serien är min favorit bland BMW:s modeller. Den är precis så som en BMW ska vara - liten, välbalanserad, spänstig och lätt att utforska gränsen för greppet med.

Samtidigt är den avslappnat komfortabel och tyst som en stor bil när jag vill att den ska vara det, till exempel på motorvägen. Den är helt enkelt det bästa av båda världar i ett kompakt format.

När nu BMW kompletterar 1:ans modellserie med en cabriolet är den inget undantag utan fortsätter i samma goda tradition.



Den stora behållningen

med 1-serie cab är just att den är så fin att köra samtidigt som den bjuder på väldigt vuxna kvaliteter annars typiska för större bilar.

Men det är också detta som gör att 1-serie cabriolet konkurrerar mer med storebror 3-serien än med till exempel Audi A3 cab.
Vilken man väljer av 1-serien eller 3-serien beror nog knappast på utrymme och användbarhet, men för upplysnings skull kan nämnas att bagaget i 1-serien lastar 260 liter jämfört med 210 (med taket nere) för 3-serien.

När det gäller prestanda är det samma visa även där. Med samma motorer är det 1:an som har tiondelarna på sin sida. Och det riktiga knockoutslaget kommer när man jämför prislapparna. Du sparar mellan 60 000 och 80 000 kr på att välja den lilla bilen, utan att egentligen förlora något.




1-serie cabriolet

har vanlig tygsufflett, vilket i min mening bara har fördelar. Den är mindre utrymmeskrävande än en plåtcab, väger mindre och ger lägre tyngdpunkt.

Dessutom är det en alldeles speciell känsla att åka bil med sufflett. Taket fälls på 22 sekunder och kan manövreras i fart ända upp till 50 km/h. Vindskydd monteras över baksätet och behövs för att det inte ska fläkta för mycket när man ökar till mer än maklig landsvägsfart.

1-serien har också begåvats med ett par omtänksamma detaljer. Klimatanläggningen har ett speciellt läge för körning med taket av som tar större hänsyn till yttertemperaturen när det sköter ventilationen. Detta är såklart mest användbart i svalare väder när man vill ha det varmt och mysigt trots att man åker öppet.



Problemet när solen steker

och det är hett är att läderklädseln brukar bli obehagligt varm att sitta på. För att motverka det har BMW tagit fram en läderklädsel med speciella pigment som gör att ytan håller sig upp till 20 grader svalare än en läderklädsel utan dessa pigment.

Storleksmässigt konkurrerar 1-serien med Audi A3 cab, men BMW:n har en prislapp som är ungefär ett nummer större. Av de två vinner Audin på rationella skäl som pris och bättre baksäte, även om BMW:n är den bil jag helst vill ha.

Jämför man istället med 3-serien framstår 1-serien som ett kap. Du förlorar inte direkt något på att välja den lilla BMW:n utan vinner istället lite bättre prestanda och större bagageutrymme, samtidigt som du får pengar över.

För mig är valet självklart.

Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.