PROV: Skoda Superb 1,8 TSI
För typ tio år sedan marknadsfördes Skodas bilar som »nuftiga«. Numera ska bilarna vara »finare« än så, men det hindrar inte att många av märkets bilar fortfarande är ovanligt förnuftiga. Det är nya Superb ett ovanligt rymligt och bra exempel på.
D ags för ny stor familjebil? En sådan som ska klara av storhandlingar, kunna transportera hela familjen - långt, säkert och bekvämt samt med bagage - och dessutom vara snäll mot hushållskassan?
Låt mig då presentera en bil som kanske kan göra slut på sökandet och beslutsångesten: Nya Skoda Superb.
Det blir svårt att hitta ett bättre alternativ om man letar efter en rymlig och prisvärd bil att klara av vardagsbestyren med. Med ett pris på drygt 220 000 kronor konkurrerar den med bland andra Volvo S40, men utrymmesmässigt snarare med bilar i lyxklassen.
Andra generationen av Superb är precis som föregångaren mycket rymlig och har till och med blivit ännu lite större. Med 565 liter har den större bagageutrymme än Mercedes S-klass och för att matcha benutrymmet bak krävs en förlängd version av S-klass.
Och det finns fler jämförelser att göra med lyxlimousiner. Superb är inte bara rymlig som få utan även bekväm och märkvärdigt tyst. Visserligen har vi tidigare lurats av jämn och fin asfalt i Tyskland, men nog förefaller Superb vara mycket väl isolerad mot alla slags irriterande väg-, vind- och motorljud.
I utrustningen finns också likheter med lyxbilar. Bland tillvalen finns en parkeringsassistent som sköter fickparkeringen åt dig, precis som på bland andra Lexus ls, och självklart finns paraplyet i sitt förvaringsfack i vänster bakdörr - som på en Rolls-Royce.
Unikt för Superb är en ny baklucka kallad »twin door«. Den kan öppnas både som en vanlig sedanlucka eller som en halvkombilucka när man behöver lasta stora föremål. Det är en kul innovation, men frågan är om det inte varit enklare och lika praktiskt att bara göra bilen till en halvkombi från början.
Superb lanseras med fem motoralternativ i storlek från 1,4 l och 125 hk till 3,6 l och 260 hk. Tre bensinversioner och två turbodieslar. Volymmodellen väntas bli 1,8 tsi med turboladdad bensinmotor på 160 hk. Den duger gott och går även att få med automatväxlande dsg-låda och fyrhjulsdrift.
Man ger sig inte ut och nöjessmiskar på småvägar med Superb, men den är smidig och lättkörd och säker på vägen. Krocksäkerheten bör vara god och jag utgår från fem stjärnor i Euro ncap, skräp vore det annars.
Men säkert är det inte, Skoda har tidigare varit nonchalanta med kundernas säkerhet; nya Fabia fick bara fyra stjärnor.
Superb kommer att finnas i två utrustningsnivåer - Ambition och Elegance. Redan grundmodellen Ambition har tämligen omfattande utrustning med bland annat nio krockkuddar, acc, farthållare och cd-stereo.
Första intrycket är att Skoda tagit fram en mycket bra bil till dito pris. Det är faktiskt svårt att hitta några brister - och svårt att motstå nya Superb när man inser hur mycket bil man får för pengarna.
Kommentarer
I texten står "nog förefaller Superb vara mycket väl isolerad mot alla slags irriterande väg-, vind- och motorljud." Detta gäller INTE på svensk grov röd asfalt och motorväg. Jag körde en 170 hk diesel med DSG-låda och den bullrade mycket framifrån i farter omkring 110 km/h. Vet inte om det berodde på 17"-hjulen men den lät till och med mer än min Golf Plus! I övrigt var den trevlig med sköna stolar, fast DSG-lådan växlade ryckigt vid kraftigt pådrag.
Har provkört både 1,8 TSI manuell och 170 hk-dieseln med DSG. TSI'n hade 16-tumshjul medan dieseln hade 17-tum. Båda brusade ordentligt framifrån på de flesta underlag och i laglig hastighet. Kan det vara så att man inte får isolera bilen ordentligt? Risken är väl att man stör försäljningen av både Passat och A-6 vilket ju skulle vara för hemskt eftersom de är mer inkomstbringande. De har ju det mesta gemensamt vad avser drivlinor och övrig teknik men förpackat under VW- eller Audiemblem...